TEKNISKA TIPS: Sortera dina arbetsuppgifter i flöden med Google Tasks

Är du en Post-it människa som skriver upp på små lappar vad du behöver göra som sedan sätts upp över hela datorn och stressar dig till förbannelse? Det var jag med tills jag istället började digitalisera mina Att-göra listor och sortera in dem i ”flöden”.

Det finns flera olika mer eller mindre enkla program i vilka du kan göra detta. Själv använde jag ”Remeber the milk” förut eftersom den både finns som webbapplikation och App. Men sen två år

tillbaka så bytte jag till Google-Tasks. Varför? Jo mest för att Google hela tiden rullade ut uppdateringar som Remember the milk inte hann integrera i sin lösning så applikationen slutade fungera då och då.

Hur som haver är det helt otroligt smart att ha sina att göra-listor i Google Tasks! Dels kan jag ha olika listor för vad jag behöver göra privat och vad jag behöver göra i jobbet. Det gör att jag kan skriva ut och redovisa listor till min chef på vad exakt jag har haft för mig de senaste veckorna när vi har personalsamtal.

En annan fördel med Google tasks är också att du kan sortera ditt arbetsliv i ”flöden”. Flöden har jag skrivit om förut och bygger på att man fokuserar på specifika arbetsuppgifter och liknande arbetsuppgifter kring denna arbetsuppgift för att få ut optimal kreativitet (genom att inte splittra sig). På det sättet lägger jag även upp arbetsdagen så att jag tar det som kräver mest tankeverksamhet innan lunchen eftersom det är då jag är som mest skärpt och efter lunchen så försöker jag lägga sådant som möten, telefonsamtal som behöver ringas samt rapporter som behöver läsas, för att det inte kräver lika mycket av mig mentalt som att producera.

Med Google Tasks så skriver jag även ideligen upp nya arbetsuppgifter som jag kommer på på min Google tasks-app i mobilen (se bild) och sedan sorterar jag upp min arbetsvecka direkt i min Google-kalender genom att flytta runt arbetsuppgifterna i den. Suveränt!

Google tasks finns automatiskt i din Google-kalender (se bild under). Jag har dessutom ställt in min Google-kalender på en tvåveckors-bild så att jag ska få en bättre överblick när jag flyttar runt uppgifterna i kalendern. Det gör du genom att gå till ”Inställningar” –> ”Anpassad vy” och sedan ”Standardvy” om du vill ha den som det. Flytta runt uppgifterna gör du sedan bara genom att klicka på dem och dra runt dem (går ej att göra med Remember the milk).


Vad väntar du på? Börja använd genast!

 

 

 

 

Kommentarer

  1. Jag önskar en privatlektion!
    Måste synka så att jag får samma listfunktion på datorn/nätet som i mobilen,
    Försökt följa dina råd men jag är inte så inne på det här…
    Tid att ses?