NUTIDSPEJLING: iBeacon och om att Gamefiera våra liv – när ska staten börja göra det?

Gamifiera; att använda spelelement för att leda folk genom en process även i våra vardagsliv känns som en mycket trendande tanke just nu. Jag kom att tänka på det här ”talket” av Jesse Schell (känd speldesigner) när jag läste en artikel om Apples nya kommersialiserade plats-tjänst iBeacon.

iBeacon är inbyggd i Iphones operativsystem iOS (version 7 och senare) och känner av när du är i närheten av exemplevis en butik som har köpt in sig på lösningen.
Butikens apparat sänder då en ”pusch” eller en rabattkupong till din mobil när du går förbi deras butik så att du ska bli sugen på att gå in (bygger på spelelementet; poängsamlande).

Jesse Schell talar i detta talk om hur staten skulle kunna använda spelifiering och således också av samma teknik för att exempelvis få folk att använda kollektivtrafiken istället för bil. Han talar även om hur försäkringsbolagen skulle kunna använda sig av det genom att exempelvis sänka premien när du har tagit dina ”tränings-poäng” för veckan. 😉 – Helt fantastiskt smart!

Jag har sagt det förut, jag säger det igen; teknologin har oanade möjligheter att skänka oss en effektivare men också roligare värld! 😀