Hur man startar en skitstorm

I veckan startades ytterligare en skitstorm på internet runt Åhléns bild på en svart pojke som var lucia och i förra veckan publicerades även denna artikel (klicka på länken) i USA om hur Presidentvalet i USA manipulerats av de stora rassesajterna på nätet och dessa följare. Detta förstärkt med Google och Facebooks ”smarta algoritmer” – som visar sig inte vara så smarta när det kommer till korrekt fakta och saklighet. 

Hur Google och Facebooks algoritmer kan manipuleras för att manipulera vår världsbild:
Artikeln tar avstamp i artikelförfattarens egen Googling och hur Googles ”smarta Googlings-förslag” ger förslaget att Googla på ”Why are women evil” – när hon skriver in Why are women… och ”are jews evil?” när man skriver in ”are jews” osv. osv. – Google menar att förslagen bland annat kommer utifrån vad människor ”i allmänhet” Googlar på.
Vi känner vid det här laget även till hur Facebook-flödet kan bli manipulerat till att spegla oss rasism bara genom att vi intet ont anande gillar en sida med låt oss exempelvis ta kattbilder. Katt-sidan byter sedan skepnad till en rasistisk sida som sedan ”den smarta algoritmen” som Facebook byggt ger att vi nu föreslås att gilla andra rasistiska sajter och reklam som rasister vanligt vis responderar positivt på, så som: teknik, porr och onlinespel.

Nätflöden:
I USA-artikeln går man sedan vidare och börjar intervjua Media och kommunikations-forskare om nätfenomenen och det faktum att man nu säger att det var fejk-artiklar och fejknyheter som avgjorde valet i USA. En forskare som har gjort nätanalyser av konversationerna på internet runt valet konstaterar att den länk-webb som givit att fejknyheter har fått höga träffar i sökmotorn Google och prioriterats i ”flödet” på na%cc%88tanalys-av-usa-valetfacebook är rasse-sajternas smarta länk- och kommentars-arbete (se bild).

En snabbkurs i hur Google funkar:
Vad gäller Googles sökmotor så är det exempelvis så att ju fler länkar en sajt får ju högre upp i sökresultatet hamnar den. Vidare finns det även ett ”poängsystem” kan man säga där vissa sajters länkning väger mer än andras utifrån hur många med samma sökning som klickar på länken som svar till sin fråga på Googles svar-sida efter en Googling (se ovan). Högt upp i denna hierarki hamnar exempelvis i Sverige sajter som Aftonbladet som jobbar aktivt med klick-maximera ”ingångssidan” för att få flest ”träffar”.
Kommunikationsforskaren som jag nämner i tidigare stycke har i sin forskning kollat på denna webb av länkning kring det amerikanska valet och har kommit fram till en komplicerad webb som verkar kretsa kring några av nätets tyngsta rasistiska sajter som sedan ”får hjälp” av sina bittersurfare som sen hänger i de etablerade mediernas kommentarsfält.

Hur man startar en skitstorm:
Hur man startar en skitstorm likt den runt Åhléns luciabild verkar således vara att allokera bittersurfarna från dessa ”nätets bittersajter” där människor som anser sig själva förfördelade i samhället hänger och hatar i största allmänhet, och att sedan hetsa dem mot olika kommentarsfält. – Det gör man genom att exempelvis länka typ en luciabild från Åhléns till en av dessa bitter-sajter och på så sätt kanalisera alla dessa bittermänniskor mot ett kommentarsfält – som det kommentarsfält som på Åhlens Facebook-sida.

Hur Facebook funkar:
Du får sedan upp denna sida i din vän-kanon på Facebook eftersom Facebooks algoritm höjer det i ditt flöde eftersom posten verkar engagera fler av dina vänner. Och även om dina vänner istället ger bilden kärlek så tar du ändå förfärat del av hur många hatare som verkar finnas i Sverige och blir kanske som jag lite rädd och känner dig deprimerad av hur jävla mörk världen ter sig och av hur Sverige verkar vara överbefolkat av sexistiska, rasistiska och homofoba idioter.

Bittermannanen/kvinnans kanaliserade drivkraft:
– Men vad vi ofta glömmer i den här ekvationen är att människorna som hänger på dessa bitter-sajter använder hela den kraften som vi andra kanaliserat mot att lyckas i våra studier/vårt yrkesliv/vårt kärleksliv – mot att näthata istället. Istället för att kanalisera frustrationen mot att göra en förändring i det egna livet (som uppenbarligen skaver) kanaliserar de istället all denna kraft mot att slänga bort timme efter timme av sina liv på att hänga på feknyhetssajter och rasistsajter och näthata.
– Det är därför vi blir tagna på sängen av denna massiva skitstorm som verkar existera på nätet och som felaktigt ger oss en social spegling som ger illusionen av att vi med ”sunda värderingar” (nåja 😉 ) snart är i minoritet.

Varför bittermännen och kvinnorna fullständigt skiter i att vi nätälskar: 
Som motreaktion ger vi oss ut och ”nätälskar” under hastaggen #JagÄrHär – men jag skulle vilja påstå att detta om något inte är något annat än ett kraftfullt slag i luften. – Vad vi borde göra är nog istället att  kanalisera vår energi mot att utkräva ansvar för de algoritmer som kanske bör bygga på liite mer vetenskapligt underlag än vad fan folk Googlar på/reagerar på? Eller så ser vi till att kanalisera kraften från dessa bittermänniskor till att istället göra en förändring i deras liv genom att också spela med i länkningss-spelet och leda dem mot sajter som istället leder till förändring i deras liv.