Josefin DeivingSjälvutveckling - Samhälle - Ondska och Kärlek

SYSTEMATISERING: Företagen med rätt att manipulera våra liv

Människan som biologisk varelse har vissa drifter. En av dessa drifter som har varit grundläggande för vår överlevnad är vårt driv att pejla in och vilja tillhöra gruppen. Vi vill också accepteras i gruppen och blir vi inte sedda och hörda – eller ännu värre ignorerade så påverkar det vårt mentala mående och vår stressnivå.

Men tänk om vi tillät företag att messa med/manipulera våran inpejling av gruppen? Tänk om företaget skulle få för sig att ge dig en falsk återspegling av hur det mås och vad det diskuteras om i dina sociala kretsar? Och tänk om ett annat företag även styrde vad du fick återspeglat av världen när du själv försökte söka efter kunskap?
Det blev en sanning 2012 – men i Sverige hörde du ingeting om det. Varför?

”There is no such thing as a free lunch” brukar man säga i USA och faktum är att när vi använder gratistjänster som Facebook och Google så tillåter vi dessa företag att manipulera den verklighet som återspeglas oss. Det är ett kraftfullt maktmedel som jag i alla fall kan tycka börjar bli lite obehagligt… För även om företagen idag är goda (Googles ledord är exempelvis: Don´t be evil) så är det likväl företag med kommersiella intressen vars ”affärsmodell” bygger på vår ”otillräcklighet” – och därmed vårt behov av att konsumera för att känna oss tillräckliga(?)

När folk i USA blev upprörda när det kom ut om Facebooks sociala experiment där de manipulerat folks ”tidslinje” för att se om det påverkade deras humör…(- vilket det så klart gjorde), så kunde vi inget göra mot detta. Det för att vi godkänner när vi går med i Facebook att de använder datan på det sättet de vill! Och därmed är det också rättsligt okej att de utför dessa sociala experiment på oss.

Är detta rätt? Är det verkligen rätt att enskilda företag har sådan makt över våra liv?
Jag personligen kan känna att det här faktiskt är lite obehagligt nu..


Upptäck mer från Josefin Deiving

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Written by
Josefin Deiving

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Josefin Deiving

Prenumerera på min RSS