Josefin DeivingSjälvutveckling - Samhälle - Ondska och Kärlek

SYSTEMATISERING: Hur man startar en skitstorm

Hur startar man en skitstorm? Det vill säga hur startar man ångestberikade ”kleta skit”-debatter som nätet blir allt mer befolkade av nu?
I denna text går jag igenom hur skitstormar startar på nätet, var trollen kommer ifrån och hur det i grund och botten är synd om personerna som deltar i dem…💔

För ett tag sedan skrevs denna artikel (klicka på länken) i USA om hur Presidentvalet i USA manipulerats av de stora rassesajterna på nätet och dessa följare – och att detta förstärktes med Google och Facebooks ”smarta algoritmer” – som visar sig inte vara så smarta när det kommer till att återge korrekt fakta och saklighet. 

Hur Google och Facebooks algoritmer kan manipuleras för att manipulera vår världsbild:

Artikeln tar sin avstamp i artikelförfattarens egen Googling och hur Googles ”smarta Googlings-förslag” ger förslaget att Googla på ”Why are women evil” – när hon skriver in Why are women… och ”are jews evil?” när man skriver in ”are jews” osv. osv.
Google menar att förslagen kommer upp utifrån vad människor ”i allmänhet” Googlar på.

Förr kunde även Facebook-flödet kan bli manipulerat till att spegla oss rasism bara genom att vi intet ont anande gillar en sida med låt oss exempelvis ta kattbilder. Katt-sidan byter sedan skepnad till en rasistisk sida som sedan ”den smarta algoritmen” som Facebook byggt ger att vi nu föreslås att gilla andra rasistiska sajter och reklam som rasister vanligt vis responderar positivt på, så som: teknik, porr (-snabba kickar) och onlinespel.

Nätflöden:

I USA-artikeln går man sedan vidare och börjar intervjua Media och kommunikations-forskare om nätfenomenen och det faktum att man nu säger att det var fejk-artiklar och fejknyheter som avgjorde valet i USA. En forskare som har gjort nätanalyser av konversationerna på internet runt valet konstaterar att den länk-webb som givit att fejknyheter har fått höga träffar i sökmotorn Google och prioriterats i ”flödet” på facebook är rasse-sajternas smarta länk- och kommentars-arbete (se bild).

En snabbkurs i hur Google funkar:

Vad gäller Googles sökmotor så är det sen så att ju fler länkar en sajt får ju högre upp i sökresultatet hamnar den. Vidare finns det även ett ”poängsystem” kan man säga där vissa sajters länkning väger mer än andras utifrån hur många med samma sökning som klickar på länken som svar till sin fråga på Googles svar-sida efter en Googling (se ovan). Högt upp i denna hierarki hamnar exempelvis i Sverige sajter som Aftonbladet som jobbar aktivt med klick-maximera ”ingångssidan” för att få flest ”träffar”.

Kommunikationsforskaren som jag nämner i tidigare stycke har i sin forskning tittat på denna webb av länkning kring det amerikanska valet och har kommit fram till en komplicerad webb som verkar kretsa kring några av nätets tyngsta rasistiska sajter som sedan ”får hjälp” av sina bittersurfare som sen hänger i de etablerade mediernas kommentarsfält.

expressive young black lady arguing during video conversation on smartphone

Rädsla och hat ger klick

För visst kan du driva klick genom att manipulera oss och rikta budskapen mot vad våra hjärnor 🧠 är särskilt rädda för: att förlora saker, att känna oss missförstådda och styrda eller påtvingade och hotade.
Starka känslor driver klick – och för att få till den dynamiken måste media och propaganda skala bort nyanserna i ”nyhetsrapporteringen” och haka i rädslan och hatet. ☝️

Hur man startar en skitstorm:

Hur man således startar en skitstorm likt den vi såg runt Åhléns luciabild 2016 verkar således vara att allokera bittersurfarna från ”nätets bittersajter” där människor som anser sig själva förfördelade i samhället hänger och hatar i största allmänhet, och att sedan hetsa dem mot olika kommentarsfält.
– Det gör man genom att exempelvis länka typ en luciabild från Åhléns till en av dessa bitter-sajter och på så sätt kanalisera alla dessa bittermänniskor mot ett kommentarsfält – som det kommentarsfält som på Åhlens Facebook-sida.

Hur Facebook funkar:


Du får sedan upp denna sida i din vän-kanon på Facebook eftersom Facebooks algoritm höjer det i ditt flöde eftersom posten verkar engagera fler av dina vänner. Och även om dina vänner istället ger bilden kärlek så tar du ändå förfärat del av hur många hatare som verkar finnas i Sverige och blir kanske som jag lite rädd och känner dig deprimerad av hur jävla mörk världen ter sig och av hur Sverige verkar vara överbefolkat av sexistiska, rasistiska och homofoba idioter.

Vilka blir troll? – om Bittermannanen/kvinnans kanaliserade drivkraft:

Men vad vi ofta glömmer i den här ekvationen är att människorna som hänger på dessa bitter-sajter använder hela den kraften som vi andra kanaliserat mot att lyckas i våra studier/vårt yrkesliv/vårt kärleksliv – mot att näthata istället.

istället för att kanalisera frustrationen mot att göra en förändring i det egna livet (-som uppenbarligen skaver) kanaliserar de istället all denna stress och kraft som du får av dissonansen av ett liv som skaver mot dess omgivning – till att slänga bort timme efter timme av sina liv på att hänga på feknyhetssajter och rasistsajter och näthata – enligt modellen: snabb (men tyvärr kortvarig) utlopp för frustration.
– Det är därför vi blir tagna på sängen av denna massiva skitstorm som verkar existera på nätet och som felaktigt ger oss en social spegling som ger illusionen av att vi med ”sunda värderingar” (nåja 😉 ) snart är i minoritet.

Varför bittermännen och kvinnorna fullständigt skiter i att vi nätälskar: 

Som motreaktion ger vi oss ut och ”nätälskar” under hastaggen #JagÄrHär – men jag skulle vilja påstå att detta om något inte är något annat än ett kraftfullt slag i luften. ✊

Vad vi kanske borde göra är nog istället att  kanalisera vår energi mot att utkräva ansvar för dessa algoritmer som kanske bör bygga på liite mer vetenskapligt underlag än vad fan folk Googlar på/reagerar på – eftersom det tydligen premierar hat!

Eller så ser vi till att hjälpas åt att orka ”möta upp” frustrationen hos dessa människor som blivit bittra och fast i liv som skaver och hjälper dem att slå sig fria från sin offermentalitet! och led dem mot sajter som bygger ytterligare lager på deras världsbild (- och därmed vidgar deras levnadsvärld) eller mot sajter som rent konkret leder till förändring i deras liv:
– som utbildnings-sajter, hälsosajter eller varför inte Självutvecklings-sajter som min! 😉


Upptäck mer från Josefin Deiving

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Written by
Josefin Deiving

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Josefin Deiving

Prenumerera på min RSS