TEKNISKA TIPS: Ha möten via nätet

Eftersom mitt gamla inlägg om att ha möten via nätet trendar här på bloggen just nu så tänkte jag att jag skulle gör en modernare version av inlägget och lägga ut det här. Inte minst för att jag själv kommer behöva att ha några sådana möten under veckan/veckorna(?) fram och tänker att det kan vara bra att ha en instruktion att hänvisa till 😉

Idag finns det väl framför allt 4 plattformar som de flesta använder sig av för Chatt, telefonsamtal och Videosamtal…

Dessa är:

Men bara Google Hangout och Skype har “screen sharing” – alltså att man kan dela skärm utan allt för mycket krångel – vilket gör dem till de enda apparna som fungerar för att ha arbetsmöten med!

Jobbar du på ett företag som har Microsoft Office så har du allt som oftast även “Skype för företag” – krånglet här är dock att du bara kan ringa andra som också har “Skype för företag” och inte till en så att säga “Skype utan företag” 🙄(=krångel). Däremot kan den som inte har “Skype för företag” alltid ansluta via webb-appen ist. läs mer om det här.
– Men iaf. eftersom Skype för företag är standard hos de flesta företag så är det bara söka upp den appen i din startmeny på datorn och rocka loss!!! 😎

Ställ in ljud och bild för ett möte

Kanske det största problemet de flesta får med sina digitala möten är att Ljud och bild inte fungerar. – Det beror oftast på att datorn har typ “missförstått” och tror att ljudet ska komma från exempelvis din skärm – när ljudet egentligen ska komma från din dator (- eller om du har kopplat till någon högtalare🔉- från den).
Sen kan datorn tro att ljudet in 🎤 ska tas upp av typ din högtalare (- som inte har en sådan funktion 🙄 ) och så blir det tyst för alla andra när du pratar – men du tror att de hör dig för du hör ju dem! ☝️👿

-Får du problem med det här är det med andra ord en bra idé att “docka ur” datorn och köra “laptop-style” så har apparna inte så många in- och utgångar för ljuda och bild att välja på! – I bilderna nedan har jag därför sett till att bild och ljud är inställda till datorns standard-läge ☝️😑

Så här ställer du in ljud och bild i Skype:

Ställ in ljud och bild i GoogleHangout

I Google är det (som vanligt) mycket enklare! Du går bara in på: https://hangouts.google.com/

  • Trycker på Videosamtal
  • Bjuder in de du ska prata med – förslagsvis via mejl (- beroende på hur de kopplar upp sig mot Hangout – med vilken användare)
  • Och kollar sen (igen) under hjulet högst upp åt höger i fönstret vilka enheter som tar in- och ut-ljud och vilken som har bilden!

Gör ett bildspel på det med 😉:


Okej! – Då ses vi via nätet ett tag framåt då!? 😘

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.