Jag kan bli ledsen av att se och höra hur människor som hamnat i ”fel kontexter”, fel skolor, fel arbetsplatser eller under fel ledarskap låter erfarenheterna av det definiera dem och deras chanser i livet. Faktum är att fler av de mest framgångsrika människorna i världen ”misslyckades” fatalt i skolan. Neurovetenskapens fader Satiago Ramón y Cajal oroade allvarligt sina föräldrar i unga år genom att syssla med pojk-sträck istället för studier, vår förra finansminister Borg fick en etta i matte i skolan (källa) och till och med Einstein var lite av ett ”problembarn” i vissa ämnen men excellerade (så klart) i de ämnen han var intresserad av..
Om att låta enskilda personer eller sammanhang sätta vårt livsöde:
Ofta har människor som fastnat på jobb de inte brinner för, för att de låtit någon eller några definiera för dem vilka de är och vad de kan. Vissa har låtit någon enskild lärares usla pedagogik färga ens ”intresse för skolan” eller för vissa ämnen, och senare i livet så låter vi kanske usla chefer med allt för stora egon döda vår egen initiativförmåga genom att de straffar iväg alla former av lösningar som inte är deras egna?
Framgång är inte en fråga om ”smarthet” utan en fråga om intresse och beslutsamhet:
Men sanningen är att alla kan lära sig saker och bli framgångsrika – att vara ”smart” eller ”dum” är inte en fråga om biologi utan om hängivenhet, beslutsamhet och intresse. – Det går alltid att lära sig något man är intresserad av, frågan är bara huruvida man avsätter tillräckligt med tid och träning för att bli tillräckligt bra på det man är intresserad av.
Göra pengar på det man är intresserad av:
För att det ska gå att göra pengar på det man är intresserad av måste det dock alltid finnas ”en marknad” för det man producerar. Är ditt intresse exempelvis film så måste du se till att sätta din kunskap i ett sammanhang i vilket du kan göra pengar på ditt intresse av film.
Att skapa sin egen marknad:
Några av vår tids främsta entreprenörer hoppade alla av skolan: Bill Gates som grundade Microsoft, Mark Zuckerberg som skapade Facebook eller vår egen Daniel Ek som skapade Spotify hoppade alla av för att skolan inte kunde lära dem vad de ville lära sig – så de fann andra vägar att tillskansa sig kunskapen själva och sedan byggde de sina företag.
Men om ditt mål inte är att skapa något eget utan att vara anställd i ett företag/en organisation – hur gör du då för att företaget/organisationen ska veta att du kan saker som är till nytta för dem?
En framtidsvision: En kunskapsvalidering direkt mot företagen!
Vad du behöver i det moderna samhället av idag är ett sätt att mot företagen validera att du kan saker som kan vara av värde för dem. Mitt förslag är att det måste gå att validera vår ackumulerade kunskap direkt mot företagens behov på ett smartare sätt än genom betyg ”erhållna för hundra år sen” när man pluggade (forskning visar ju att kunskap som inte används sorteras bort).
Och jag vill vara med och bygga den lösningen men jag behöver en tekniskt kunna co-founder och även investerare som har gjort den här resan förr – kan du eller någon som du känner hjälpa mig med det? Be dem kontakta mig!
Upptäck mer från Josefin Deiving
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.